حفظ و نگهداری و وفادار سازی منابع انسانی در سازمان

بازدید کنندگان : 864 دسته بندی مدیریت , مدیریت منابع انسانی

در زیر به برخی از روش های افزایش وفاداری نیروهای انسانی خواهیم پرداخت :

  • اهمیت شغل و جایگاه فرد
  • پیشرفت و ترقی
  • آموزش ضمن کار
  • مشارکت افراد
  • احساس تعلق خاطر و علاقه به سازمان و افراد بالادستی
  • احساس آرامش و امنیت
  • ارتباط با خانواده اعضای سازمان
  • نظام تشویق و تنبیه
  • هماهنگی جایگاه و توانایی و علایق
  • سایر همکاران و تیم دوستان در محل کار
  • برند سازی درون سازمانی
  • نظام پرداخت و درآمد
  • امکانات رفاهی و مزایای غیر کاری سازمان
  • دیده شدن ، شنیده شدن

در یک سازمان نظام یافته پس از برطرف شدن نیاز های اولیه مانند چارت سازمانی ، فرایندها و شرح وظایف و ایجاد نظم و ترتیب نیاز است که به نیروی انسانی اهمیت داده شود چرا که یکی از مهم ترین و با ارزش ترین داشته های یک سازمان نیروی انسانی آن می‌باشد.

تا حدی که به عقیده بسیاری از صاحبان عقیده نیروی انسانی راضی مشتریان راضی و نیروی انسانی مشعوف مشتریان مشعوف به ارمغان می آورند.

پیش از هرچیز همانطور که در یک نظام منظم هرچیزی باید سرجای خودش باشد در یک سازمان هم هر فردی باید در جایگاه مناسب خودش قرار بگیرد ، مثلا اگر شما یک فرد درونگرا و شکننده که اهل تحقیق و برنامه ریزی است را در تیم فروش قرار دهید قطعا این کار برای شما غیر موثر خواهد بود ، چرا که این شخص قادر نخواهد بود با مشتری ارتباط بر قرار کرده و وی را متقاعد کند ، این شخص برای واحد تحقیق و توسعه و برنامه ریزی بسیار مناسب تر خواهد بود.

هیچ انسانی سالمی را نمی‌توانید پیدا کنید که از پیشرفت و ترقی گریزان باشد ، انسان های قانع زیاد هستند ولی اگر این دلیلی برعدم تمایل به پیشرفت ایشان نیست ، تجربه بنده تا همین الان که بیش از 150 بار مصاحبه استخدامی انجام داده ام نشان میدهد یکی از بزرگترین دلایل خروج افراد از سازمان عدم پیشرفت و تکراری بودن کارها بوده است ، بنابراین سازمان خود را جوری طراحی کنید که امکان رشد در این سازمان وجود داشته باشد.

پرسنل شما نیاز دارند تا آموزش ببینند و این آموزش ارتباط نزدیکی با احساس پیشرفت خواهد داشت  ، ایشان بیش از 8 ساعت در روز را در سازمان حضور دارند بنابراین آموزش ضمن کار بسیار سودمند خواهد بود و یکی از دلایل علاقه مند شدن و وفاداری افراد به سازمان می‌باشد.

اگر می‌خواهید افراد سازمان را از خودشان بدانند و تصمیمات سازمان را با میل و رقبت بپذیرند افراد را در تصمیمات شرکت دهید ، منظور این نیست که برای هرچیزی نظر خواهی کنید ولی یک مدیر با سیاست پرسنل را در برخی از مسائل مشارکت می‌دهد.

 

نظرات کاربران