بررسی میزان مصرف مواد غذایی

بازدید کنندگان : 668 دسته بندی سبک زندگی

 

اگر فقط یک جستجو کوچک در اینترنت داشته باشید متوجه خواهید شد مقالات بسیار زیادی راجع به منع گیاه خواری نوشته شده و با دلایل متعدد گیاه خواری را منع کرده اند.

سوال اینجاست که آخر گیاه خواری خوب است یا خیر ؟
مصرف چای مفید است یا مضر؟ کمرنگ یا پر رنگ ؟
قهوه چیز خوبی هست ؟
برنج بخوریم یا نخوریم ؟
چقدر در روز میوه و سبزیجات مصرف کنیم ؟

طبق تحقیقات به عمل آمده میزان مصرف مواد غذایی بسیار مهم میباشد ، به عنوان مثال مصرف بیش از حد گوشت قرمز میتواند آثار بسیار مضری بر بدن انسان داشته باشد ٬ همانطور که مصرف متعادل میوه و سبزیجات باعث سلامتی و جلوگیری از انواع سرطان میشود مصرف بیش از حد میتواند در رشد سلول های سرطانی موثر باشد.

همچنین مصرف زیاد لبنیات بیماری های کلیوی را به دنبال خواهد داشت و مثال های دیگر ...

تا کنون مزایا و معایب زیادی برای تک تک مواد غذایی ذکر شده و در آینده این موارد بیشتر و بیشتر خواهد شد ، بسیاری از این موارد نقض و برخی از آنها تغییر خواهند کرد ٬ با این تفاسیر پیشنهاد میکنم به دنبال معایب و مزایای مواد غذایی نباشید و با الگوی زیر همیشه سالم زندگی کنید

 

  • تغذیه سالم داشته باشید

 

در مقاله برنامه غذایی سالم توضیحات کامل ارايه شده است که چه موادی نباید مصرف شود و تغذیه سالم چیست.

  • تعادل داشته باشید

افراط و تفریط بزرگترین عامل تغذیه نامناسب و درنتیجه به خطر انداختن سلامتی میباشد .

خوردن روزانه برنج ( به میزان زیاد)، نان ، گوشت ، چای، قهوه و... به دفعات یک افراط محسوب میشود که در ایران بسیار رواج دارد .

بدن انسان به میزان خاصی از ویتامین ، پروتئین ، مواد معدنی و آلی نیاز دارد . مصرف بیش از اندازه این موارد در صورت دفع نشدن میتواند بروی کار کرد تمامی اعضای حیاتی انسان ( کلیه ٬ کبد ٬ قلب و... ) اثر سوء داشته باشد .

 

  • در روز فقط یک یا دوبارچای بنوشید
  • یک بار قهوه میل کنید
  • در حد ۵ تا ۱۰ قاشق برنج و یک تکه نان کافی است
  • حداکثر ۱۰۰ گرم میوه و سبزیجات و مقدار کمی مغزیجات(پسته ٬ بادام ٬ سویا و..) کفایت میکند
  • در هفته مصرف یک یا دوبار گوشت قرمز دو تا چهار بار گوشت سفید نیاز بدن انسان را تامین مینماید
  • و...

 

بنابراین از همین حالا به جای خوردن یک بشقاب پلو موقع ناهار ! خوردن ۱۰ لیوان چای یا قهوه در روز یا میل کردن هر روز گوشت قرمز کمی تعادل را رعایت کنید ٬ همه چیز بخورید ولی به اندازه .

میوه و سبزیجات را به عنوان وعده غذایی یا میان وعده در برنامه خود قرار دهید و آن ها را چاشنی و دسر وعدههای غذایی خود نکنید .

میوهای مختلف را میل نماید( دیده شده برخی از دوستان روزانه ۱۰ عدد موز میل میکنند یا فقط سیب میخورند ! ) ٬ بین این نعمت های بی نظیر خداوند عدالت را برقرار کنید.

بدن انسان چربی مورد نیازش را از گوشت ،میوه و مغزیجات بدست میآورد بنابراین به هیچ عنوان نیاز به مصرف روغن در زندگی ندارید ٬در این یک مورد قطعا توصیه میکنم تفریط نماید.( همه چیز را کم چرب تهیه کنید )
 

نظرات کاربران